Het Italiaanse koffiemerk Illy zette zich op de kaart door
beroemde designers kopjes te laten ontwerpen. De huidige
collectie kopjes, bedrukt met kleurrijk werk van verstandelijk
gehandicapten. Dat is ook het idee achter de koffiekopjes van
Beautiful People uit Rotterdam. Al zijn de opdrukken niet
gemaakt door bekende kunstenaars, maar door mensen met een
verstandelijke handicap.Met het schenken van duurzame koffie
uit de bergen van Costa Rica, dient Rotterdammer Robert Wolff
meerdere doelen: een eersteklas kop koffie voor de consument,
een goede prijs voor de boer en bescherming van het tropisch
regenwoud.
,,In 2006 ben ik begonnen met kunstkopjes, zoals Illy ze op de markt brengt.
Alleen werken wij niet met kunstenaars maar met mensen met een
verstandelijke handicap,” vertelt Wolff. ,,Maar onderschat hen niet, zij
maken echt prachtige dingen. Vaak grappig en kleurrijk, recht uit het hart.”
Inmiddels werkt Beautiful People met vijftig kunstwerkplaatsen voor
verstandelijk gehandicapten in Nederland, België en Zwitserland.
Van elke kilo koffie die het bedrijf verkoopt, gaat een percentage naar de
Beautiful People Foundation, die de ateliers ondersteunt.
Eind dit jaar brengt Wolff bovendien een nieuw koffieservies op de markt.
Voor de opdrukken op de koffie- en cappuccinokopjes mag het publiek
kiezen uit 24 kunstwerken van verstandelijk gehandicapten, die door een
jury van kunstkenners zijn geselecteerd. De winnaar wordt begin december
bekendgemaakt, waarna de kopjes niet langer alleen op de website van
Beautiful People worden verkocht, maar ook door de Bijenkorf.
Wat de makers van de werken aan deze actie hebben? Veel, zegt Wolff. ,,
We laten zien dat mensen met een beperking tot veel dingen in staat zijn.
Als je ze maar serieus neemt. We kopen hun werken daarom ook aan en
zij krijgen bekendheid door het boekje dat bij het servies wordt geleverd.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten